Fraktfritt vid köp över 500 kr!

Kundvagn

Din kundvagn är tom

Fortsätt handla

Blinkövningar

Så här gör du blinkövningar

Börja med att sitta avslappnat med huvudet upprätt och ögonen riktade rakt fram. Under hela övningen är det  viktigt att inte tvinga fram några ögonrörelser. Ögonen ska stängas och öppnas naturligt med en mjuk flytande rörelse, som om du slöt dem för att somna

Stäng ögat mjukt. När stängningen är klar, pausa och håll ögonen stängda. Detta gör det möjligt för det övre locket att stängas fullständigt. På så sätt kommer du att börja lära dig känslan av att locket stängs helt. Efter 2 sekunder pressar du ihop ögonlocken, men viktigt att bara ögonlockens muskler jobbar. Knip inte ihop hela ögat. Pressa i två sekunder och öppna ögat långsamt igen.

Varva öppet, stängt och hoppressat med 2 sekunder i varje läge. Gör om och om igen under en minut enligt schema nedan:

             ÖPPET 2 SEKUNDER

               STÄNGT 2 SEKUNDER

 

 

               

           PRESSA IHOP 2 SEKUNDER

 

 

 

Blinkar jag rätt under övningen?

För att testa om du blinkar rätt, placera ett finger i yttre ögonvrån och blinka. Du ska knappt känna av någon rörelse. Om du känner rörelse används ögat försvarsmuskler snarare än ögats blinkmuskler. Du ska alltså inte knipa ihop ögat, utan bara pressa ihop ögonlocken. 

Håll gärna ett finger vid yttre ögonvrån under övningen för att känna att huden inte rör sig. Om huden rör sig använder du fel muskler. Bara ögonlockens muskler ska användas, inte hela ansiktets.

Hur ofta och hur länge görs blinkövningar

Blinkövningar som metod för att förbättra känslan av torra grusiga ögon verkar inte vara någon exakt vetenskap ännu. Efter att ha läst in oss på ämnet har vi två förslag på behandlingsfrekvens och behandlingslängd:

Gör 20 stycken en-minuters övningar per dag. Blinkövningarna görs med jämna mellanrum under hela dagen. Två till åtta veckor är en vanlig behandlingslängd.

Eller:

Gör var 20:e minut under hela dagen i en veckas tid för att få bra effekt. 

Efter behandlingsperioden ska du göra du blinkövningarna då och då för att bibehålla den bra blinkningen du övat upp.

20-20-20 regeln

Den mest välkända ögon-övningen för dem som tillbringar långa perioder vid sitt skrivbord varje dag, är förmodligen 20-20-20-regeln. Då pausar man från datorn i 20 sekunder, tittar bort minst 20 meter och gör det var var 20:e minut. Detta för att minska ögontrötthet. Vi föreslår att regeln kompletteras med en minuts blinkövning i samma veva.

Kommer blinkövningar att hjälpa?

Enligt Dr Donald Korb, internationellt erkänd expert inom rinnande torra ögon och torra ögon på grund av dysfunktion i de Meibomska körtlarna, hjälper regelbundna blinkövningar de flesta. Personer som gör blinkövningar enligt tipsen ovan får blinkningar med bättre kvalitet vilket signifikant minskar torrhetskänsla, grusighet och andra torra-ögon-symptom.

Här finns gratis app för blinkträning

Donald Korb har en gratis Iphone app för blinkträning här >>> 

Ögonlocksmassage bra mot torra ögon

Att värma och sedan massera ögonlocken är också en bra rutin för att motverka och behandla torra ögon.

Så här gör du ögonlocksmassage >>>

Care of eyes är proffs på ögonvård

Du kan vara trygg med produkterna och informationen du får på Care of eyes. Vi som driver Care of eyes har nämligen arbetat med ögon och ögonvård i mer än 30 år. Fyra kvinnor som i våra roller som optiker och butikschefer dagligen hjälpt människor med små och stora problem med ögonen.

Läs mer om Care of eyes här >>>

Bästa ögondropparna utvalda av oss

Du ska använda en effektiv och skonsam ögondroppe som riktar in sig på de problem du upplever med ögonen. Vi har valt ut de bästa och ger bra information vid varje. 

Köp de bästa ögondropparna här  >>>

Startpaket för behandling av torra ögon

Köp något av våra  startpaket med allt du behöver för att komma igång med en långsiktig behandling mot torra ögon. 

Startpaket mot torra ögon finns här >>>